Najnowsze publikacje

Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26405

Chronograph

Rok 2020 upływa pod znakiem pandemii koronawirusa, która zdestabilizowała bieżące funkcjonowanie wielu firm i zmusiła ludzi do zmiany niedawnych nawyków dnia codziennego. Sytuację tę odczuwają również producenci zegarków podejmujący działania dostosowawcze do nowej rzeczywistości polegające na tymczasowym zamykaniu części biur, ograniczaniu produkcji, a także wykorzystywaniu pracy zdalnej w stopniu większym niż dotychczas. Wiele wydarzeń kulturalnych zostało odwołanych, co również odnosi się do branżowych wystaw tak bardzo rozpalających oczekiwania miłośników zegarków i będących przyczynkiem do miriady ciekawych dyskusji między innymi dotyczących trendów oraz obranych kierunków rozwoju. Z drugiej strony, obecna sytuacja zapewnia spokój w anonsowaniu nowości oraz bardziej równomiernego rozłożenia ich prezentacji dzięki czemu istnieje możliwość podtrzymania szerszego zainteresowania rynku w dłuższym okresie czasu. 

Kilka tygodni temu firma Audemars Piguet poszerzyła referencję Royal Oak Offshore 26405 o trzy nowe modele wpisujące się stylistycznie w znane już wzornictwo. Producent z Le Brassus sięgnął po zestawienia kolorystyczne oparte o niebieski, zielony w odcieniu zbliżonym do khaki oraz klasyczny kolor czarny ożywiony różowym złotem.

Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26405

Każdą z wymienionych wyżej odsłon wyróżnia wszystko to, co powinno być domeną współczesnego, a zarazem ekskluzywnego zegarka o charakterze sportowym czyli koperta wytworzona z materiałów zaliczanych do high-tech oraz wytrzymały mechanizm. Koperta Royal Oak Offshore utrzymana jest w stylistyce opracowanej wiele lat temu przez Géralda Gentę, aktualnie stanowiącą klasyk nieodłącznie kojarzony z Audemars Piguet. Mam na myśli jej beczkowaty kształt skomponowany z oktagonalnym pierścieniem zawierającym charakterystyczne sześciokątne śrubki, które są wkładane w pierścień i skręcane od strony dekla. Mianownik najnowszych referencji 26405 pełni czarna ceramiczna koperta z ceramicznym pierścieniem w kolorze niebieskim (Ref. 26405CE.OO.A030CA.01), zielonym (Ref. 26405CE.OO.A056CA.01) lub wykonanym z 18-katatowego różowego złota (Ref. 26405NR.OO.A002CA.01). W każdej z opisanych wersji producent konsekwentnie zastosował ceramiczną koronkę oraz ceramiczne przyciski stopera umieszczone w tytanowych osłonach z wyłączeniem odmiany w różowym złocie, gdzie osłony wykonano ze złota. Osłony przy użyciu imbusowych śrub przykręcono do koperty o średnicy 44 mm oraz grubości 14,4 mm. Takie wymiary doskonale wpisują  się w ideę kolekcji Offshore, ale wymagają też ponadprzeciętnego obwodu nadgarstka, tak aby zegarek nie wyglądał karykaturalnie w zestawieniu z ręką osoby, która dokonała zakupu. Obiektywnie brak jakichkolwiek uwag leży natomiast po stronie wodoszczelności wynoszącej 100 m, a więc w zupełności wystarczającej do codziennego użytkowania. Zegarek bez trudu wytrzyma sytuację, gdy właścicielowi przyjdzie ochota żeby popływać albo zanurkować bez akwalungu. 

Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26405
Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26405CE.OO.A056CA.01

Tarcza oraz układ wskazań powielają rozwiązania charakterystyczne dla zdecydowanej większości modeli Offshore o średnicy 42-44 mm zawierających stoper. Tutaj mam na myśli dekorację tarczy „Méga Tapisserie”, sekundnik ciągłego pomiaru czasu usytuowany pod indeksem godziny 12 oraz typowe rozmieszczenie wskazań stopera oparte o liczniki na godzinie 6 i 9 z rodowanymi tarczami, a także licznikową wskazówkę sekundową, której oś osadzono centralnie. Indeksy jak również wskazówki wykonano ze złota przy czym indeksy oraz wskazówkę godzinową i minutową ciągłego pomiaru czasu pokryto warstwą luminescencyjną pozwalającą na komfortowy odczyt godziny w ciemności. Świetnie prezentuje się też okrągłe okno datownika zawierające dyskretną lupkę nadającą czytelności oraz głębi wskazaniom pierścienia cyfrowego kalendarza. Jednoznacznie do gustu przypadła mi kolorystyka tarcz, których barwa nie jest jednolita, ale miejscami delikatnie przydymiona co sprawia pierwszorzędne wrażenie wizualne. Obrzeże tarczy wypełnia wewnętrzny pierścień zawierający skalę tachometru pozwalającą zmierzyć prędkość poruszania się pojazdu. Znajduje się na nim napis „Base 1000” oznaczający, że od momentu uruchomienia pomiaru w kilometrach na godzinę do jego zakończenia należy przejechać 1000 metrów. W ten sam sposób wyznacza się prędkość w milach na godzinę, ale wówczas należy pokonać odcinek równy 1,6 kilometra (1 mila = 1,609 km). 

Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26405
Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26405NR.OO.A002CA.01

Niemalże całość wykończenia prezentuje się wyśmienicie zarówno w kontekście wykonania koperty, które szczegółowo opisałem przy okazji publikacji porównującej Royal Oak z Nautilusem, jak i tarcz. Dobór zestawień kolorystycznych jest miły dla oka, choć nie przypadł mi do gustu jeden szczegół. Chodzi o pomalowanie przeciwwagi sekundowej licznikowej wskazówki stopera, co można było sobie darować. Ogólne wrażenia są jednakże bardzo pozytywne, a to dopiero początek.

Kaliber 3126/3840

Kolejne pozytywne doznania czekają nas, gdy spojrzymy na przeszklony dekiel za którym kryje się składający z 365 części mechanizm 3126/3840. Tym razem nie będę się pastwił nad zbyt dużymi dysproporcjami pomiędzy średnicą werku, a koperty i marudził, że firma Audemars Piguet mogła zastosować swój najnowszy mechanizm zwierający stoper (dotyczy 4401). Czytelnicy Chronomaster znają moją opinię z artykułu Royal Oak vs. Nautilus, choć uczciwie trzeba zaznaczyć, że producent z Le Brassus zastosował większą płytę łożyskową w kalibrze 3126/3840 w porównaniu do werku 3120. Różnica na korzyść 3126/3840 wynosi 3,32 mm, jednakże nie zmienia to sformułowanej uprzednio myśli, bo i średnica koperty wzrosła o 3 mm w odniesieniu do Royal Oak Ref. 15400.

Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26405
Audemars Piguet Kaliber 3126/3840

Niezależnie od tego, przywołanie mechanizmu 3120 jest w pełni zasadne ponieważ kaliber 3126/3840 w sensie konstrukcyjnym to właśnie 3120 z przystawką stopera od Dubois-Dépraz. Częste korzystanie z funkcjonalności stopera nie pozostaje bez wpływu na autonomię chodu, więc naciąg powinien być efektywny w działaniu dlatego pozytywnie odbieram fakt, że w mechanizmie 3126/3840 zastosowano naciąg dwustronny z centralnym nawrotnikiem planetarno-zapadkowym bez sprężyn. Jego zadanie polega na zmianie kierunku obrotu przekładni, ponieważ masa zamachowa wahnika nakręca sprężynę w bębnie poruszając się w dwóch kierunkach. W momencie ruchu wahnika, energia poprzez koło redukcyjne w osi którego pracuje zębnik bezpośrednio współpracujący z nawrotnikiem, powoduje obrót koła naciągu o asymetrycznym profilu zębów. Pełni ono też rolę koła zapadkowego, wszak jego praca jest ograniczana przez zapadkę. Mocowanie rzeczonego koła zrealizowano na dwóch osiach pomiędzy mostkiem automatycznego naciągu, a płytą łożyskową z użyciem kamieni łożyskowych po obu stronach. Koło zapadkowe współpracuje z kołem redukcyjnym poprzez zębnik napędzający koło będące wyłącznikiem naciągu automatycznego. Koło wyłącznika zawiera rowki, w które podczas pracy automatycznego naciągu wsunięte są końce czteroramiennej sprężyny zamocowanej od spodu. W górnej jego części usytuowany jest zębnik zazębiony z kołem pośrednim natomiast za nim znajduje się koło sprężyny napędowej bębna poruszające się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, a tym samym nakręcające sprężynę. W zależności od kierunku poruszania się masy zamachowej, nawrotnik zmienia swoją pozycję zazębiając się z kołem zapadkowym tylko jednym ze swoich dwóch kół napędzanych symultanicznie przez zębnik koła redukcyjnego wprawianego w ruch za pośrednictwem wahnika. W rezultacie nawrotnik zapewnia zawsze jednokierunkowy ruch koła zapadkowego, co wpływa na pracę przekładni umożliwiając naciągnięcie sprężyny w bębnie. Firma Audemars Piguet zapewniła również możliwość nakręcania zegarka koronką poprzez implementację wyłącznika o czym wspominałem już wcześniej. Składa się on ze sprężynki współpracującej z kołem wyłącznika zawierającego rowki. W momencie, gdy koronka idzie w ruch, wówczas poprzez zębnik naciągowy następuje ruch koła zapadkowego, które za pośrednictwem koła pośredniego powoduje obrót koła sprężyny napędowej bębna. To z kolei uaktywnia koło zazębiające się z zębnikiem wyłącznika w efekcie czego sprężynka prześlizguje się po rowkach koła wyłącznika powodując rozłączenie naciągu automatycznego.

Audemars Piguet Calibre 3126/3840

Energia naprężonej sprężyny zamkniętej w bębnie przez przekładnię napędową i dalej przekładnię chodu trafia do wychwytu, który dzięki współpracy z oscylatorem reguluje ich prędkość obrotową. W ten sposób ruch przekładni chodu transmituje informację o skali czasu, a dzięki powiązaniu przekładni chodu z przekładnią wskazań zegarek prezentuje aktualny czas. Przekładnia chodu w uproszczeniu składa się z koła minutowego, zębnika pośredniego, koła pośredniego, zębnika sekundowego, koła sekundowego oraz zębnika wychwytowego. Nie bez powodu wymieniam poszczególne części, ponieważ przystawka stopera oparta na krzywkowych połączeniach współpracuje z mechanizmem bazowym właśnie poprzez zębnik usytuowany w osi koła minutowego oraz zębnik koła sekundowego, których obrót przenosi się na koło minutowe i sekundowe stopera. Wiele firm stosuje przystawkę Dubois-Dépraz w swoich zegarkach, a jej popularność wynika z uniwersalności i łatwości montażu.

W mechanizmie oznaczonym jako kaliber 3126 zastosowano tradycyjny wychwyt kotwicowy i oscylator balansowy, których jakość wykonania stoi na najwyższym poziomie o czym świadczy kilka wymienionych dalej atutów. Kotwica otrzymała solidne pozycjonowanie natomiast jej mostek pełni dwojaką rolę, łożyskuje kotwicę i sytuuje w stosunku do koła wychwytowego, a także ograniczając jej ruch realizuje funkcję kołków oporowych. Wartym odnotowania jest także sposób regulacji okresu balansu. Chcąc dokonać regulacji okresu jego oscylacji producent mógł, podobnie jak wiele firm, użyć przesuwki regulacyjnej jednak zamiast ingerować w czynną długość włosa skoncentrował się na momencie bezwładności. Manufaktura Audemars Piguet zastosowała mikroregulację Gyromax umieszczając po wewnętrznej stronie wieńca osiem naciętych z jednej strony ciężarków Masselotte i osadzonych na kołkach. Można nimi bardzo precyzyjnie regulować moment bezwładności balansu, a co za tym idzie dokładność chodu zegarka. Ponadto oscylator otrzymał solidne pozycjonowanie dzięki zastosowaniu mostka oraz ochrony przeciwwstrząsowej KIF Elastor. W ciągu godziny koło balansu wykonuje 21600 wahnięć. 

Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26405
Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26405CE.OO.A030CA.01

Manufaktura z Le Brassus zadbała również o porządne wykończenie mechanizmu. Powierzchnie mostków pokryto pasami genewskimi, a ich krawędzie załamano i wypolerowano. Wypolerowano także główki śrub, krawędzie otworów na kamienie rubinowe oraz śruby. Śruby wkręcono we wprasowane gwintowane tuleje dodatkowo podkreślające solidność konstrukcji. Polerowaniu poddano ring przy osi kół, osie centralne, zęby którym nadano optymalny kształt w kontekście minimalizacji tarcia. Płytę łożyskową potraktowano groszkowaniem natomiast całość zdobi wykonany z 22-karatowego złota wahnik pracujący na łożysku zawierającym ceramiczne kulki. Osoby mające styczność z kalibrem 3120 mogą jednakże odczuć niedosyt ponieważ wahnik nie przedstawia herbów rodzin Audemars i Piguet. Zamiast tego w opisywanych zegarkach oznaczonych numerem referencyjnym 26405 zastosowano ascetycznie wyglądającą masę zamachową zawierającą logo AP umieszczone centralnie, ale dobrze korespondującą ze stylistyką Royal Oak Offshore.

Całość stanowi pokaz wyrazistego wzornictwa podanego w formie będącej ucieleśnieniem wielu cech elitarnego zegarmistrzostwa. Dzieła o numerach referencyjnych 26405CE.OO.A030CA.01, 26405CE.OO.A056CA.01 oraz 26405NR.OO.A002CA.01 będą sprzedawane wyłącznie za pośrednictwem butików Audemars Piguet.

Specyfikacja techniczna

Referencja: 26405CE.OO.A030CA.01 /26405CE.OO.A056CA.01 / 26405NR.OO.A002CA.01

Koperta

Średnica: 44 mm
Grubość: 14,4 mm
Materiał: Ceramika / Różowe złoto
Wodoszczelność: 100 m (10 ATM)

Pierścień koperty

Materiał: Ceramika (kolor niebieski) / Ceramika (kolor zielony) / Różowe złoto

Mechanizm

Kaliber: 3126/3840
Średnica: 29,92 mm
Grubość: 7,16 mm
Liczba kamieni: 59
Liczba części: 365
Minimalna gwarantowana autonomia chodu: 50 godzin
Częstotliwość drgań balansu: 3 Hz (21600 wahnięć na godzinę)

Funkcje

Wskazanie godzin, minut, sekund
Kalendarz
Stoper